Forbrukerrådet vil skjerpe kravene til tilbydere av digitale tjenester

Finn Myrstad er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. Han mener at mens dingsene våre er på nett, er ikke forbrukervernet koblet på. Myndighetene må gjennomgå loven på dette området. I tillegg må gullgruven av stordata driftes etisk forsvarlig. Alle som tilbyr digitale tjenester til forbrukere må oppfylle ti minstekrav:

  1. Hjelp meg å forstå vilkårene.
  2. Ikke endre vilkårene bak ryggen min eller uten forvarsel.
  3. Gi meg et reelt valg, slik at jeg selv kan bestemme over egne data.
  4. Ikke snok! Be ikke om mer data enn du trenger for å levere tjenesten.
  5. Ikke ta deg friheter med mine data.
  6. Ikke del for mye, bare det som er nødvendig for å tilby tjenesten. Informer meg om hva du deler med hvem.
  7. Ikke kast meg ut uten grunn.
  8. La meg ha andre venner også. Sikre interoperabilitet, slik at jeg kan overføre data enkelt.
  9. Slipp meg. Gjør det like lett å forlate og slette tjenesten, som det er å registrere seg. Oppbevar persondata kun i begrenset tid.
  10. Ikke glem å låse døren. Vis at du tar sikkerhet på alvor ved å beskytte mine data.
2017-03-13T11:18:54+00:00 12.03.2017|