
Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 1 

 

Vår beskyttelse mot stråling er i strid med vitenskapen  

Et foredrag av professor Franz Adlkofer, 3. november 2011 
 
Jeg vil gjerne få takke Dr. Lawrence Lessig, Roy L. Furman Professor of Law ved Harvard Law School 
og direktør ved Edmond J. Safra Center for Ethics, for invitasjonen til å hode et foredrag om 
institusjonell korrupsjon ved Edmond J. Safra Center for Ethics. Basert på min erfaring fra mange år 
med forskning, har jeg konkludert med at institusjonell korrupsjon har samme virkning på samfunnet 
som kreft har på mennesker. Det er dette denne presentasjonens handler om. 
 
Ingen annen teknologi har så raskt og i så stor grad fått innpass i folks daglige liv som trådløs 
kommunikasjon. På bare 30 år har antall mobiltelefonbrukere på verdensbasis økt fra null til omkring 5 
milliarder. Siden vår kunnskap om mulige negative effekter av radiofrekvente elektromagnetiske felt 
fremdeles er ganske liten, er det ikke vanskelig å forstå at menneskehetens største biofysiske 
eksperiment er i gang – og at resultatet er usikkert. 
 
Ovennevnte vurdering er basert på min personlige erfaring som forsker innen området 
elektromagnetisk stråling gjennom ca. 15 år. Før dette hadde jeg en ledende stilling i 
tobakksforskningen i Tyskland i omkring 20 år. På begge disse områder var det åpenbart for meg at 
man ved å fravike vitenskapelige prinsipper, økte den økonomiske inntjeningen mest mulig på 
bekostning av uvitende menneskers sykdom og død. Nøyaktig det samme som skjedde med hensyn 
til tobakk, kan nå komme til å gjenta seg som et resultat av den skjødesløse anvendelsen av 
radiofrekvente elektromagnetiske felt til tekniske formål. Og på samme måte som for tobakken, har det 
faktum at vi stadig får bedre innsikt blitt systematisk tiet i hjel. 
 
Min personlige historie fra forskning på elektromagnetiske felt er bare en liten, men likevel svært 
dramatisk episode, som viser hvor langt industrien er villig til å gå for å forsvare sine økonomiske 
interesser. Under overskriften ”Research in Action” på hjemmesiden til Safras Center for Ethics, leser 
jeg at institusjonell korrupsjon vanligvis er knyttet til stort sett lovlig virksomhet. Jeg tviler ikke på dette, 
men jeg vil likevel legge til at industriell korrupsjon også kan omfatte ulovlig og til og med kriminell 
virksomhet, dersom dette anses å være nødvendig. 
 

 
Vi skal først se hvordan den EU-finansierte REFLEX-studien ble håndtert da det ble klart at 
resultatene ikke var i samsvar med forventningene til den trådløse kommunikasjonsindustrien. 
Deretter vil vi drøfte forskningsdataenes kvalitet når finansieringen kommer fra industrien, eller fra 
industrien og myndighetene i fellesskap. Til slutt vil vi vise hvordan fastsettelsen av grenseverdier for 
radiofrekvent stråling har utviklet seg over tid; grenseverdier som fra et medisinsk ståsted er basert på 
pseudovitenskap. 
 
 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 2 

 

DEN EU-FINANSIERTE REFLEX-STUDIEN 

 
REFLEX-studien var et stort irritasjonsmoment for den trådløse kommunikasjonsindustrien, og 
merkelig nok også for den tyske helsepolitikken. Prosjektet ble organisert av Verum-stiftelsen i 
München, Tyskland, da jeg var stiftelsens administrerende direktør. Arbeidet ble utført i perioden 2000 
- 2004 av 12 forskningsteam fra syv europeiske land. Finansieringen på nærmere 4 millioner US dollar 
kom nesten helt og holdent fra EU. To forskningsteam, fra Free University of Berlin og Medical 
University of Vienna, viste klart at både ekstremt lavfrekvente og radiofrekvente elektromagnetiske felt 
under grenseverdiene har et genskadelig potensial i menneskelige celler. Slike funn viste med all 
tydelighet at gjeldende grenseverdier ikke var pålitelige. 
 

 
 
Da jeg etablerte REFLEX-konsortiet var det svært vanskelig å finne europeiske forskningsteam som 
ikke på en eller annen måte hadde tilknytning til den trådløse kommunikasjonsindustrien. Mot slutten 
av studien opplevde jeg at minst to av teamene motsatte seg publisering av sluttrapporten, fordi de 
ikke kunne tro at dataene var korrekte. Senere ble jeg gjort kjent med at begge disse teamene i flere 
år hadde fått økonomisk støtte fra industrien. 
 
Den trådløse kommunikasjonsindustrien ble helt fra begynnelsen av informert om REFLEX-funnene. 
Våre data ble presentert på alle store internasjonale konferanser om elektromagnetiske felt og 
dessuten på spesielle møter organisert av industrien selv. Vi ble selvfølgelig møtt med kritikk – noe 
som er naturlig når ulike meninger møtes. Men det var ikke noe problem for oss å imøtegå kritikken. 
 
Fire år etter at prosjektet var avsluttet, i april 2008, mottok jeg en telefon fra Professor Hugo Rüdiger, 
tidligere leder for Wien-teamet. Han informerte om at Alexander Lerchl, medlem av Det tyske 
strålevernet og professor ved det private Jacobs Universitet i Bremen, et universitet som mottar 
betydelig økonomisk bistand fra The Vodafone Foundation, hevdet at REFLEX-dataene måtte ha vært 
fabrikkerte. 
 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 3 

 

 
 
Lerchl, som da ledet Committee on Non-ionizing Radiation in the Commission on Radiological 
Protection, kom til følgende dramatiske konklusjon (og jeg siterer): 
 
”Resultatene som er publisert av Diem et al. (et medlem av Wien-teamet) gav virkelig grunn til 
bekymring. Skulle de bli bekreftet, ville det ikke bare være et alvorlig varsko, men også begynnelsen 
på slutten for den trådløse kommunikasjonen, fordi skader på DNA er første skritt i utviklingen av 
kreft.” 
 
På dette tidspunktet hadde Verum nettopp sendt inn en ny søknad om støtte fra EU til å undersøke 
effekten av radiofrekvent stråling; ikke i reagensglass, slik det ble gjort i REFLEX-studien, men direkte 
på mennesker. Dette var tydeligvis årsaken til at Lerchl bestemte seg for å handle. Finansiering av 
den nye studien, som hadde fått en strålende vurdering av EUs vurderingsteam, ble raskt stanset ved 
å utløse nødbremsen. Sammen med Wolfgang Schütz, rektor ved Medical University of Vienna, og en 
journalist fra det tyske ukemagasinet Der Spiegel, fikk han tilstrekkelig støtte til å starte en effektiv 
kampanje for å stanse videre forskning hos våre forskningsteam. I tillegg til å hindre en oppfølging av 
REFLEX-studien, var det et mål å få trukket tilbake to publiserte artikler om genskadelige effekter av 
radiofrekvent stråling. 
 
Schütz gav sitt Råd for vitenskapsetikk mandat til å etterforske saken. Rådet kom straks til den 
konklusjon at det hadde skjedd en forfalskning, til og med før undersøkelsene av datagrunnlaget var 
kommet i gang. Allerede på sitt første møte konkluderte Rådet med at to forskningsrapporter måtte 
trekkes tilbake på grunn av forfalskning. Beslutningen var basert på påstanden om at en vitenskapelig 
assistent, medforfatter av forskningsrapportene, hadde fabrikkert dataene. Noen dager etter møtet, 
med en liten smule uflaks for Schütz, ble det kjent at lederen for Rådet var en advokat ansatt av det 
østerrikske trådløse telekommunikasjonsselskapet. Dette var et tilbakeslag for Schütz, som hadde 
forventet at rådsmedlemmenes identitet skulle forbli hemmelig i henhold til universitetets regler. 
 
Professor Rüdiger, som hadde ledet det anklagede forskningsteamet og allerede var pensjonert, ba 
rektoren gjøre de nødvendige tiltak for at Rådet skulle bli innkalt under en nøytral leder og at han selv 
skulle få uttale seg. Først nektet rektoren å etterkomme dette ønsket, men til slutt gav han etter. Under 
den nøytrale lederen ble det klart at forfalskningsanklagene ikke lenger kunne opprettholdes. For at 
rektoren, som allerede hadde informert offentligheten om juks ved hans universitet, ikke skulle tape 
ansikt, ble det foreslått for Rüdiger at han skulle trekke tilbake en av forskningsrapportene. Til 
gjengjeld skulle ikke rektoren gjenta sine forfalskningsanklager i fremtiden. 
 
Svært motvillig aksepterte Rüdiger dette tilbudet for å begrense skaden for universitetet, rektoren, sitt 
tidligere team og seg selv. Men i en senere pressemelding gjentok rektoren forfalskningsanklagene, 
som om Rådet ikke hadde fattet noen beslutning i det hele tatt. Rüdiger bad som avtalt redaktørene 
om å trekke tilbake den aktuelle forskningsrapporten. Tilbaketrekningen ble imidlertid ikke 
gjennomført, da det kom innsigelser fra to medforfattere som ikke hadde noe forhold til rektor. Og til 
slutt nektet også redaktørene å etterkomme ønsket fordi Lerchls og rektorens motiver hadde blitt altfor 
åpenbare. 
 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 4 

 

Etter en siste pressemelding der rektoren uttaler seg om en ”rask og utvetydig” avklaring av saken og 
enda en gang ignorerer Rådets vedtak, bestemte han seg til slutt for å avslutte samarbeidet med 
Lerchl. Så Lerchl måtte fra da av opptre alene, noe han også gjorde. 
 

 
 
Enten det skyldtes hans forkjærlighet for skandaler eller ordre fra sine overordnede, så publiserte Der 
Spiegel-journalisten, i nært samarbeid med Lerchl, to artikler i mai og august 2008, uovertrufne i 
ondskap og nedrighet. I den første, som hadde tittelen ”Tatt for falskt spill”, skriver han om den 
sensasjonelle vendingen evalueringen av REFLEX-studien hadde tatt; en studie som var sitert over 
hele verden. Den andre artikkelen var et angrep på selve undersøkelsesmetodikken til Rådet for 
vitenskapsetikk, som ikke hadde funnet noe grunnlag for forfalskningsanklagene. 
 

 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 5 

 

 
I denne artikkelen, under overskriften Professorens favoritt, hevder han at vitenskapen åpenbart ikke 
er i stand til å etterforske en så grov forfalskning som denne på egenhånd. Artikkelen legger til et nytt 
element: ”Latterliggjør fienden.” Både illustrasjon og tekst portretterer en eldre professor, min kollega, 
forelsket i en vakkert utseende kvinne, og blind for at hun lurer ham. 
 
Historien om forfalskningen i Wien gikk selvsagt verden rundt. Her er to eksempler: 
 

 
 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 6 

 

 
 

 
 
På samme tid informerte Lerchl selv det vitenskapelige samfunnet gjennom en serie lederartikler i 
nettavisen Laborjournal. Her er hans mening om den påståtte forfalskningen ved Medical University i 
Wien, som vokser seg større og større etter som tiden går. 
 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 7 

 

 
 
Her gjentar han sin forfalskningsanklage og klager videre på vitenskapens manglende evne og vilje til 
å holde sin sti ren for falsknere. 
 
Det ble gjort mange flere forsøk på å ødelegge REFLEX-resultatene og forfatternes vitenskapelige 
anseelse. 
 

 
 
En offentlig arbeidsgruppe med tittelen Seriøs forskning eller ‟søppelvitenskap”? ble organisert for 
Lerchl i Wien av to industrieide PR-organisasjoner, for å fullstendig å ødelegge REFLEX-resultatene 
på det samme stedet som de opprinnelig kom fra. 
 
Sterke bebreidelser ble rettet mot redaktørene av de to vitenskapelige tidsskriftene som nektet å 
trekke tilbake REFLEX-artiklene, og forholdet ble innklaget til Committee on Publication Ethics i 
London. 
 
Hensynsløse og skitne angrep ble rettet mot seniorforfatterne av REFLEX-studien, ved hjelp av en 
internettløsning som spesialiserte seg på å sverte mobiltelefonkritikere. 
 
Uten hensyn til hva som var sant ble det distribuert oppdiktede påstander om at EU, etter påstandene 
om fabrikkerte data, hadde bedt Vienna University returnere midlene til REFLEX-studien. 
 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 8 

 

Det kom en anmodning om en ekstra undersøkelse av REFLEX-studien gjennom et "Østerriksk kontor 
for forskningsintegritet", et byrå som åpenbart hadde blitt etablert nettopp for dette formålet. 
 
Det skulle være unødvendig å fortelle at alle disse forsøkene mislyktes. 
 

 
 
I sitt hefte med tittelen Svindlere i laboratoriet og deres hjelpere klager Lerchl over at han mistenktes 
for å handle på vegne av den trådløse kommunikasjonsindustrien. Han er åpenbart ikke klar over at 
han selv forsterker denne mistanken ved å forklare sine motiver utelukkende med økonomiske 
grunner, mens han ikke med et ord nevner sitt ansvar for å beskytte folk mot en mulig helserisiko. 
 
Det jeg har vist, er bare noen aspekter av en skandale som kaster lys over et tvilsomt nettverk mellom 
den trådløse kommunikasjonsindustrien, politikk, media og vitenskap leid inn for å verne om 
strålingen. Schütz og Lerchl mislyktes i sine forsøk på å få trukket tilbake to vitenskapelige artikler som 
de hevdet var basert på svindel. Men den trådløse kommunikasjonsindustrien har ingen grunn til å 
være misfornøyd med resultatet av sin kampanje. I tråd med ordtaket semper aliquid haeret (“noe 
sitter alltid igjen”) undergravde to herrene REFLEX-resultatene på en slik måte at de mistet mye av sin 
betydning. 
 
Kampanjen var også vellykket for industrien av grunner som bare indirekte er relatert til Schütz og 
Lerchl. Selv om to etiske komitéer frikjente Wien-teamet fra anklager om forfalskning, kritiserte de 
artiklenes vitenskapelige kvalitet, uten at de hadde mandat til å vurdere dette forholdet, og uten å ha 
nødvendig vitenskapelig kompetanse. De gjorde dette for å beskytte Schütz og Lerchl av hensyn til de 
institusjonene disse representerte. 
 
På tross av dette registrerer forfatterne av Wien-rapportene med tilfredshet at stadig flere 
forskningsteam fra hele verden har publisert artikler som fullt ut bekrefter deres resultater. 
 
 
DET TYSKE FORSKNINGSPROGRAMMET: MANIPULERING AV DATA 
 
Mellom 2002 og 2008 ble totalt 54 studier gjennomført innenfor rammen av Det tyske 
forskningsprogrammet på mobil telekommunikasjon. Programmet ble finansiert med omkring 23 
millioner US dollar, av myndighetene og produsenter av trådløse kommunikasjonsprodukter i 
fellesskap. Studiene var designet ved hjelp av forskere som samarbeidet tett med 
mobiltelefonindustrien. Det kan ha vært en spesiell grunn til dette samarbeidet mellom industrien og 
myndighetene. Kunne årsaken være de minst 65 milliarder dollar som myndighetene nettopp hadde 
mottatt fra mobiloperatørselskapene for lisenser til å sette opp og drive det nye UMTS-systemet over 
hele landet? Dersom forskning viste at mennesker fikk helseskader, ville det enten resultere i 
økonomisk ruin for flere bedrifter, eller at myndighetene hadde betalt tilbake disse pengene. 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 9 

 

 

 
 
Ifølge myndighetene var forskningsprogrammet nødvendig av flere grunner. For det første var det 
økende mistanke om at radiofrekvente elektromagnetiske felt påvirket menneskers helse. Det var 
dessuten indikasjoner på at biologiske effekter opptrer langt under de nåværende grenseverdiene. I 
dag er det resultatene av dette forskningsprogrammet som er grunnlaget for den tyske 
strålevernpolitikken. 
 

 
 
Faktisk ble ingen av de nevnte mistankene bekreftet gjennom forskningsprogrammet. Konklusjonen 
var at det ikke er noen grunn til å tvile på at de nåværende grenseverdiene gir tilstrekkelig beskyttelse. 
Verken forekomsten av ikke-termiske effekter eller gyldigheten av den såkalte melatoninhypotesen 
kunne bekreftes. Det erkjennes likevel at spørsmålet om langtidsvirkninger på barn og voksne 
fremdeles er uavklart. 
 
Når man tar hensyn til hva man vet basert på resultatene av internasjonal forskning, er ovennevnte 
konklusjoner etter mitt skjønn misvisende. De virker til og med en smule kyniske når man tar hensyn til 
det faktum at langtidsvirkninger både hos barn og voksne slett ikke kan utelukkes. 
 
Den trådløse kommunikasjonsindustrien er ikke bare interessert i å ødelegge resultatene fra 
uavhengige forskningsgrupper, slik de gjorde med REFLEX-dataene. Den sørger også med stort hell, 
gjennom sine forbindelser i politikken, for at resultatene fra den forskningen de finansierer raskt blir 
tilgjengelig for beslutningstakere. Det finnes utallige eksempler på nettopp dette, og ett av dem er 
beskrevet i det følgende. 
 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 10 

 

 
 

Det irriterer telekommunikasjonsindustrien at stadig flere mennesker prøver å stoppe oppføringen av 
nye basestasjoner i sitt nærmiljø, med henvisning til søvnproblemer og andre helseproblemer. Disse 
lidelsene forklares ofte gjennom den såkalte melatoninhypotesen. Siden denne hypotesen forårsaker 
ubehagelige konfrontasjoner med offentligheten, er det nødvendig å få den tilbakevist. Dette var en av 
Lerchls oppgaver i det tyske forskningsprogrammet. 
 
Nevrohormonet melatonin syntetiseres i pinealkjertelen, som ligger i hjerneregionen diencefalon hos 
pattedyrene. Hormonet frigjøres i løpet av natten og styrer på denne måten døgnrytmeprosessene. 
Melatonin tilskrives en rekke positive effekter i menneskekroppen, spesielt nøytralisering av frie 
radikaler som ledd i forebyggingen av kreft. Dette hormonet ser også ut til å bidra sterkt til menneskers 
generelle velvære. Dokumentasjon for at radiofrekvent stråling hemmer melatoninsyntesen ville uten 
tvil gi sterk støtte til ”melatoninhypotesen” og legge store hindringer i veien for 
telekommunikasjonsteknologiens videre ekspansjon. 
 

 
 
For å kunne studere ”melatoninhypotesen” fjernet Lerchl pinealkjertlene fra omlag fem hundre 
dverghamstre og eksponerte dem i syv timer for radiofrekvent stråling av økende intensitet. Han 
konkluderte med at hans data ikke støttet melatoninhypotesen. I dette tilfellet var det forventet at 
melatoninproduksjonen skulle bli redusert etter eksponering for radiofrekvent stråling, men det han 
faktisk fant var snarere en økning i produksjonen. Basert på hans resultater var det dermed heller 
ingen grunn til å anbefale en reduksjon av de nåværende grenseverdiene for eksponering av hele 
menneskekroppen. 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 11 

 

 

 
 
Diagrammet fra den avsluttende rapporten som ble framlagt for myndighetene står imidlertid i sterk 
motsetning til hans egne konklusjoner: 
 
På venstre side ser vi effektene av den ikke-modulerte og på høyre side effektene av den modulerte 
radiofrekvente strålingen med økende intensitet. Forskjellen er at bare de modulerte signalene er i 
stand til å bære informasjon. 
 
Etter eksponering for begge typer signaler ved 8 mW/kg ble melatoninsyntesen helt klart hemmet. 
Lerchl ignorerte dette. Hvorfor? Fordi dataene taler til fordel for melatoninhypotesen og til og med til 
fordel for ikke-termiske effekter. Dette var absolutt ikke det han ønsket å finne. 
 
For å gi en pekepinn på hva som skjer i det virkelige liv, så er helkroppseksponering av mennesker i 
nærheten av basestasjoner fremdeles helt klart under 8 mW/kg. 
 
Dataene innhentet ved 80 mW/kg og 800mW/kg er korrekt gjengitt. De utgjør grunnlaget for hans 
påstand om at melatoninhypotesen ikke kunne bekreftes, siden dataene ikke viste noen effekt, eller 
endog en økning av syntesen – noe som etter hans mening til og med kunne peke i retning av at 
strålingen hadde en positiv effekt. 
 
Ved 2700 mW/kg gikk signalene i hver sin retning – ikke-modulerte bølger opp og modulerte bølger 
ned! Denne observasjonen har stor betydning for gyldigheten av grenseverdiene, men også dette er 
blitt ignorert. Hvorfor? De nåværende grenseverdiene skiller ikke mellom strålingen fra modulerte og 
ikke-modulerte bølger. Lerchl har helt klart ikke ønsket å diskutere dette spesielt viktige temaet. Jeg 
antar at dette fenomenet, som har vært kjent i flere tiår allerede, en dag vil bidra til at de nåværende 
grenseverdienes blir endret. 
 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 12 

 

 
 
Samlet sett er det minst tre forhold som klart viser at Lerchls eksperimenter ikke har noen relasjon til 
virkeligheten: (1) Melatoninsyntesen er kontrollert av en reguleringsmekanisme som ligger utenfor 
pinealkjertelen. Derfor kan ”melatoninhypotesen” verken bekreftes eller avvises ved eksponering av 
dverghamstres pinealkjertler in vitro. (2) Fra de innhentede resultatene kan man ikke trekke noen 
konklusjoner for mennesker; døgnrytmen er helt ulik – dverghamstre blir fysisk aktive når vi 
mennesker går til sengs om kvelden. (3) De resultatene som ikke støtter forfatterens syn har enten 
blitt oversett eller feilaktig fortolket. Hvis resultatene i det hele tatt kan brukes, taler de mer for enn mot 
”melatoninhypotesen”, og mer for enn mot ikke-termiske effekter. Dermed motsier de også gyldigheten 
av de nåværende grenseverdiene. 
 
På tross av alt dette blir Lerchls funn fremdeles brukt av tyske myndigheter for å rettferdiggjøre deres 
politikk når det gjelder å beskytte befolkningen mot radiofrekvent stråling. 
 
 
GRENSEVERDIER BASERT PÅ TERMISKE EFFEKTER 

 
Diskusjonen om mulige uønskede biologiske effekter av radiofrekvent stråling startet før andre 
verdenskrig. I løpet av krigen, da den tekniske bruken, spesielt for militære formål, ble stadig mer 
relevant og til og med avgjørende for utfallet av krigen, så man bort fra en mulig helserisiko. Heman 
Paul Schwan, en tysk biofysisker som fortsatte sin forskning på biologiske effekter av 
elektromagnetiske felt i USA etter krigen, spilte en ledende rolle ved fastsettelse av de første 
grenseverdiene. Han hevdet at det ikke finnes biologiske effekter av radiofrekvent stråling utenom de 
som oppstår ved oppvarming av vev, siden alt annet ville være uforenlig med fysikkens lover. 
 

 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 13 

 

I 1953 foreslo han for den amerikanske marinen en grenseverdi på 10 mW/cm
2
, fordi han var sikker på 

at man med dette ville unngå oppvarming av menneskelig vev. På denne tiden var grenseverdier kun 
nødvendige for personell i Forsvaret og på arbeidsplasser der man arbeidet med radarer. Eksponering 
av befolkningen generelt startet først da mobiltelefonen ble tatt i bruk. På dette tidspunktet antok man 
at folk helt sikkert ville være beskyttet hvis grenseverdien ble satt til en tiendedel av grenseverdien på 
eksponerte arbeidsplasser, dvs. 1 mW/cm

2
. Europa utviklet sine egne grenseverdier, men brukte den 

samme enkle termiske modellen som i USA. Schwans vurdering på et senere tidspunkt, at ikke-
termiske effekter ikke kunne utelukkes med tilstrekkelig sikkerhet, ble ignorert. I mellomtiden hadde 
det industrielt-militære komplekset sett mulighetene ved denne teknologien, og ville gjøre alt for 
fortsatt å kunne bruke den. 
 
Siden radiofrekvent stråling fra mobiltelefoner trenger inn i menneskehjernen fra den kortest mulige 
avstand og med mye høyere intensitet enn strålingen fra basestasjoner, måtte det settes 
grenseverdier også for stråling over korte avstander. For dette formålet utviklet man begrepet ”specific 
absorption rate” (SAR), som bare kan måles indirekte. En standardisert modell av det menneskelige 
hode, laget av plast og fylt med elektrolytt-beriket væske for å justere den elektriske ledningsevnen, 
eksponeres for radiofrekvent stråling fra mobiltelefoner. En sensor i væsken gir de dataene som 
kreves for fastsettelse av SAR, den spesifikke absorpsjonsraten. 
 
Denne tilnærmingen forutsetter at menneskehjernen og dødt materiale reagerer likt på radiofrekvent 
stråling. Den tar ikke hensyn til at menneskehjernen inneholder hundre milliarder levende celler som 
utfører sine oppgaver og kommuniserer med hverandre ved hjelp av elektrokjemiske mekanismer. At 
disse mekanismene lett blir påvirket av elektromagnetiske felt, er dokumentert en rekke ganger. For 
en lege er dette i seg selv god nok grunn til ikke å stole på løftene om at den spesifikke 
absorpsjonsraten (SAR) gir nødvendig beskyttelse, når SAR-tilnærmingen bare tar utgangspunkt i 
fysiske betraktninger og ikke tar hensyn til biologien. 
 
Debatten om hvorvidt ikke-termiske effekter eksisterer i tillegg til de udiskutable termiske effektene av 
radiofrekvent stråling, dominerte tallrike vitenskapelige konferanser mellom 1960 og 1980 i USA og 
andre steder. Problemet ble til slutt løst på den enklest mulige måte: Forskere som hevdet å ha funnet 
bevis for ikke-termiske effekter ble latterliggjort, og finansieringen av forskningen deres ble stanset. 
Det største hinderet for å få etablert strengere grenseverdier var uten tvil ønsket om å utvide bruken 
av radiofrekvent teknologi så langt det var teknisk mulig. Dette målet kunne bare nås fordi forskere 
som samarbeidet tett med industrien til slutt fikk dominere de relevante rådgivende og besluttende 
organer. Det var altså økonomiske interesser som lå bak fastsettelsen av dagens grenseverdier, både 
i USA og Europa. 
 
Mot slutten av 1990-årene startet WHO arbeidet med en verdensomspennende harmonisering av 
grenseverdiene. De lyktes imidlertid dårlig. Hovedårsaken var mistanken om at grenseverdiene var 
mer i industriens favør enn i favør av den eksponerte befolkningen. Mistanken ble etter hvert bekreftet 
av organisasjoner som U.S. Environmental Protection Agency, som kalte de amerikanske standardene 
”sterkt mangelfulle”, bl.a. fordi de ikke tar hensyn til ikke-termiske effekter. Og til slutt, i 2008, fastslo 
Europaparlamentet at de europeiske standardene var gått ut på dato. Men ikke engang dette var nok 
til å endre noe. 
 

 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 14 

 

Motstanden mot harmonisering av grenseverdiene kom fra Kina og spesielt fra Russland, der seksti 
års forskning på biologiske effekter av radiofrekvent stråling hadde generert et helt annerledes 
kunnskapsnivå. 
 
Professor Karl Hecht, som var valgt inn som medlem i Russian Academy of Medical Sciences, fastslo i 
en rapport til et tysk myndighetsorgan i 1996 at de russiske grenseverdiene er mye lavere enn de 
vestlige, og at de sistnevnte etter hans mening var basert på pseudo-vitenskap. Men med den 
kunnskap vi har i dag, er selv ikke de russiske grenseverdiene tilstrekkelige for å gi tilstrekkelig 
beskyttelse av vår helse. Hecht, en pensjonert medisinsk forsker som har gitt viktige bidrag innen 
området rommedisin, er overbevist om at de nåværende parametrene for fastsettelse av grenseverdier 
ikke er egnet til å regulere beskyttelsen av mennesker mot ikke-ioniserende stråling. Årsaken er at 
grenseverdiene ikke tar hensyn til samspillet mellom biologiske organismer, og da særlig 
menneskehjernens kompliserte funksjoner. Jeg støtter hans konklusjoner. 
 

 
 
I denne forbindelse er det på sin plass å si litt om de personlige erfaringer Hecht gjorde på dette 
forskningsområdet. De er slett ikke særlig forskjellige fra mine egne. Jeg siterer: 
 
“Som jeg har erfart etter 50 års innsats for reell beskyttelse mot elektromagnetisk stråling, så er ikke 
forkjemperne for høye grenseverdier …. kjent for å behandle sine motstandere med hengivenhet. Jeg 
er ikke i tvil om at jeg i fremtiden vil få oppleve represalier, bakvaskelser og diskriminering. Jeg vil stolt 
bekjempe disse utfallene, og jeg vil være takknemlig for all støtte fra dem jeg har til hensikt å hjelpe.” 
 
At det russiske statsapparatet var godt kjent med de biologiske effektene av radiofrekvent stråling ble 
tydelig demonstrert de den amerikanske ambassaden ble eksponert med meget svake strålingsnivåer 
i perioden 1962 - 1979, under den såkalt kalde krigen. Av de fire ambassadørene som tjenestegjorde i 
disse årene, døde to tilsynelatende av kreft eller leukemi. En tredjedel av ambassadepersonellet viste 
tegn på leukocytose og kromosomforandringer. Et kostbart, men hemmelig forskningsprosjekt i USA, 
kalt Pandora, ble igangsatt for å undersøke virkningene av denne veldig lave strålingsintensiteten, og 
for å forstå hvorfor russerne gjorde det de gjorde. Etter hva jeg kjenner til, ble resultatene av Pandora 
aldri publisert. De amerikanske protestene var også svake, fordi en påvisning av at strålingen hadde 
ført til dødsfall ville hatt alvorlige konsekvenser for den økonomiske og militære bruken av teknologien. 
 
Men det verste som kunne skje så langt for de nåværende grenseverdienes støttespillere, skjedde i 
mai 2011. International Agency for Research on Cancer (IARC) klassifiserte høyfrekvente 
elektromagnetiske felt, herunder mobilstråling, som ”mulig kreftfremkallende for mennesker”. Vedtaket 
ble gjort av 30 inviterte forskere fra 14 land. Alexander Lerchls deltakelse ble avvist på grunn av 
interessekonflikter. Det samme skjedde med Anders Ahlbom fra det svenske Karolinska Institutet, da 
det like før møtet ble avslørt at han i mer enn et tiår hadde fungert som konsulent for den trådløse 
kommunikasjonsindustrien.

1
 

 

                                                 
1
 Oversetters anmerkning: Anders Ahlbom valgte selv å trekke seg fra komitéarbeidet etter avsløringen. 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 15 

 

 
 
Ifølge IARC-panelet hadde resultatene av epidemiologiske undersøkelser vært avgjørende for 
klassifiseringen ”mulig kreftfremkallende”. Disse studiene viste en økt risiko for hjernekreft etter 
langtids (>10 år) og intensiv bruk av mobiltelefon. Resultatene av dyreforsøk, om enn av mindre 
betydning, støttet denne vurderingen. Resultatene av grunnleggende forskning som REFLEX-studiene 
ble imidlertid ikke tatt i betraktning. Disse studiene viste endringer i genenes struktur og funksjon i 
menneske- og dyreceller in vitro, men også i forsøksdyr etter eksponering, og de ville gitt ekstra 
tyngde til de epidemiologiske observasjonene. Hadde dette blitt gjort, ville ikke klassifiseringen vært 
”mulig kreftfremkallende”, men ”sannsynligvis kreftfremkallende”. 
 
Klassifisering av radiofrekvent stråling som mulig kreftfremkallende er et varselskudd for 
telekommunikasjonsindustrien og for alle offentlige myndigheter som har støttet denne industrien. 
Deres festningsverk – de nasjonale og internasjonale komitéene som i flere tiår er bemannet med 
innleide vitenskapsfolk for å oppnå industriens mål – er nå kraftig svekket. Motoffensiven som nå er 
igangsatt av disse forskerne, vil sannsynligvis ikke lykkes i å skru utviklingen tilbake til før mai 2011. 
Lerchls påstand om at IARC med denne beslutningen har ødelagt sitt gode rykte som vitenskapelig 
organisasjon, vil kunne slå tilbake. Forhåpentligvis vil klassifiseringen åpne øynene på de politikerne 
som har ansvar for befolkningens helse, slik at de forstår at de altfor lenge har fulgt feil rådgivere og 
dermed har blitt ledet i feil retning. 
 
Dommer William Alsup fra San Francisco har nylig sagt (jeg siterer): ‟Det inntrykket man sitter igjen 
med, er at mobiltelefoner er farlige, og at de på en eller annen måte har unnsluppet myndighetenes 
regulering”. Det er ingen tvil om at tiden er inne til å tilpasse telekommunikasjonsteknologien til den 
menneskelige organisme, siden det motsatte, som man allerede har forsøkt altfor lenge, er umulig. For 
å nå dette målet, må politikerne imøtekomme følgende krav: 
 
1) kvitte seg med forutinntatte ”eksperter” i nasjonale og internasjonale komitéer for strålevern, 
2) sikre kvalifisert forskning på radiofrekvent stråling ved hjelp av uavhengige forskningsteam, 
3) senke de nåværende grenseverdiene til et minimum akkurat høyt nok til at teknologien likevel 

fungerer, 
4) sette i verk og håndheve sikringstiltak som beskytter befolkningen. 
 
 
KONKLUSJON 

 
Harvards Edmond J. Safra Center studerer problemet med institusjonell korrupsjon. Det kan ikke være 
noen tvil om at de nåværende grenseverdiene for radiofrekvente elektromagnetiske felt, og spesielt 
videreføringen av disse grenseverdiene, er gjort mulig gjennom institusjonell korrupsjon. Det startet i 
1950-årene med det tette samarbeidet mellom statlige institusjoner og det militært-industrielle 
komplekset, som i dag også omfatter den trådløse kommunikasjonsindustrien. Den institusjonelle 
korrupsjonens mål har vært, og er fremdeles, i størst mulig grad å realisere det teknologiske 
potensialet i den radiofrekvente strålingen. Vitenskapelige data som peker mot en mulig helserisiko for 
mennesker, betraktes som urettmessige hindringer som kan ignoreres. Fremfor alt kan industrien og 
myndighetene stole på samarbeidsvillige media som bidrar til å berolige befolkningen hver gang 



Franz Adlkofer, Harvard lecture 2001-11-03 Side 16 

 

vitenskapelige artikler med kritiske resultater blir publisert. På dette grunnlaget er myndighetene i 
stand til å støtte opp om telekommunikasjonsindustriens videre ekspansjon uten å måtte vurdere føre- 
var-tiltak og, merkelig nok, uten at folk mister tiltroen til de offentlige institusjonene.  
 
Den institusjonelle korrupsjonen som er basert på tett samarbeid mellom myndighetene og 
representantene for den trådløse kommunikasjonsindustrien, har helt klart et legalt fundament. Men 
ser man godt etter, vil man se at industrien og politikken har et velernært samliv. Den trådløse 
kommunikasjonsindustrien har aldri nølt med å fore sine samarbeidspartnere på den politiske arena 
med informasjon som egner seg til å støtte opp om industriens særinteresser. Denne ensidige 
informasjonen genereres ved hjelp av samarbeidsvillige forskere og ved å misbruke vitenskapen. Om 
disse forskerne bidrar frivillig eller under press, så gjør de uansett sitt for å devaluere alle 
vitenskapelige funn som ikke støtter opp om idéen om at den radiofrekvente strålingen er harmløs. 
Metodene som tas i bruk er alltid de samme: data som avviker fra det aksepterte syn, kalles ”useriøs 
forskning”, kritiske resultater avfeies ved at man produserer negative resultater – selvfølgelig ved hjelp 
av generøs industrifinansiering – og endelig, i tilfeller som anses som særlig truende, setter man i verk 
kampanjer eller rett og slett en slags ”krigsspill”. Midlene er alltid de samme: forfalskningsanklager og 
personlig ærekrenkelse av forfatterne. 
 
Praksisen med institusjonell korrupsjon når det gjelder trådløs kommunikasjon er svært bekymringsfull 
hvis man tar i betraktning at resultatet av den pågående feltstudien med fem milliarder deltakere 
fortsatt er usikkert. Med utgangspunkt i de ubegrunnede, trivialiserende rapportene som distribueres 
av massemedia etter pålegg fra og på vegne av den trådløse kommunikasjonsindustrien, forstår ikke 
befolkningen at deres fremtidige helse og velvære står på spill. Folk mistror til og med de forskerne 
som advarer dem. I demokratier er det et grunnleggende prinsipp at lover, regler og reguleringer skal 
stå over makten og dem som eier den. Dette prinsippet har blitt alvorlig krenket i relasjon til den 
trådløse kommunikasjonsindustrien, og det vil være i et demokratisk samfunns interesse å insistere på 
at prinsippene etterleves. 
 

 


